tusshuvuds

Spisarna 😍

Kategori:

I torsdags hĂ€lsade sotaren pĂ„ och godkĂ€nde mina bĂ„da vedspisar 😁👍 jag blev sĂ„Ă„ glad, Ă€ntligen kan jag vĂ€rma huset med riktig go vĂ€rme och inte bara med element. 
 
Lite kÀmpigt med kallproppen blev det i början... 
TĂ€nde bara i lilla spisen uppe pĂ„ torsdagen, och tillslut fick jag till draget och kallproppen försvann. VĂ€drade och gick runt med rumssprayen, Ă„ sen kom go vĂ€rmen. 💜 
 
PĂ„ lördagen hade brittsommaren slagit till, dĂ„ var det varmare ute Ă€n pĂ„ nedervĂ„ningen i huset, sĂ„ dĂ„ gav jag mig pĂ„ ett försök i den större vedspisen nere, det skulle jag inte gjort... Trots en massa eldat tidningspapper i sotningsluckan, samt vĂ€rmeljus dĂ€ri sĂ„ stĂ€llde blĂ„sten ute till det, draget gick Ă„t fel hĂ„ll och den lilla eld jag fĂ„tt till i spisen gjorde att spisen bokstavligt krĂ€ktes ut rök i köket för varje vindpust... Jag kröp pĂ„ golvet och försökte förgĂ€ves lösa problemet, tills jag tillslut gav upp och sprang efter vattenkannan och drĂ€nkte elden i spisen och stĂ€ngde dörren till köket. Fönstret fick stĂ„ öppet och sen var det bara att lĂ„ta allt vĂ€dras ut... Och hostande försöka andas, snyta sig och förbanna att ögonen sved Ă„ huvudet kĂ€ndes kan jag lova. Tog en promenad med mamma och huvudvĂ€rken gav med sig. 👍 
Sista bilden Àr tagen utifrÄn vid det öppna fönstret, man ser nÀstan (?) spisen inne i hörnet. 
 
BestÀmde mig för att vÀnta med spisen nere ett tag. 
 
SÄ igÄr vÄgade jag mig pÄ ett nytt försök (blÄste mindre ute dÄ) och det gick! 
Skam den som ger sig! đŸ’Ș Mitt hus har aldrig varit sĂ„hĂ€r varmt inne sen jag köpte det för snart 4 Ă„r sedan. Nu ska det inte behöva vara nĂ„gra problem med vĂ€rmen i vinter 😊 🙌 (peppar peppar... and so on...) 
 
đŸ”„đŸ˜đŸ”„đŸ™ŒđŸ”„đŸ€—đŸ”„
 
 
 
 
Kommentera inlÀgget hÀr: