tusshuvuds

Jippi jihoo

Kategori:

Semestern starta bra, eller nått... 
Jag har mögel i källaren, något pappa sa skulle försvinna av dräneringen utvändigt, samt av att jag fick borsta och sopa samt rolla på primer för betong på det. 
Men se jag hade behövt åtgärda golvet i källaren också... Har kontaktat försäkringsbolaget och besiktningsman för fuktskade kontroll. Och snart läggs mer krut där nere än någon annanstans i huset på ett tag. När besiktning är gjorde, beroende av vad som sägs då antingen stannar jag eller flyttar in i mammas gäststuga, då det tydligen är mycket ohälsosamt att vistas här. Har jag inte sagt att detta huset kommer att bli min död kanske?
 Men aja, visste ju att det måste åtgärdas där nere, men nu får man ju lite eld i baken också 👍
 
Pännande Pännande... 

KOMMENTARER:

  • Leif säger:
    2020-07-19 | 06:48:09

    Livet är fullt av dåliga rådgivare... Här kommer en till kanske.

    Allt organiskt material måste bort. I synnerhet det som är synligt angripet. Visst, det kanske kan gå att kapsla in det med lack eller något annat men är det värt risken?

    Värme och luftavfuktare. Luftfuktigheten måste på sikt hållas under 50%, helst 40% vilket inte bör vara ett problem i Jämtland.

    Jag har tvättat angripna garageväggar med väteperoxid. Dödar mögelsporerna men får inte bort dom. Sen går det att måla över. Vet inte om det längre går att köpa väteperoxid i koncentrationer som fungerar. Nån kom ju på att det gick att göra bomber av... Har Frisersalonger tillstånd?

    Inget organiskt får monteras på ytterväggar.

    Det görs mycket reklam för diverse ozon-aggregat. Kanske fungerar. Man bör dock tänka på att såna gör att allt gjort av järn panik-rostar. Även spikar inslagna i trä!

    Tänkte på dig förra veckan när jag var i Jämtland och såg en massa tuss-ilago, men då var det ingen uppdatering gjord. Nu kom den. Lycka till.

    Svar: Påbörjat sanering. Jag har lagt ut plast i två av rummen hittills, i det tredje ligger det isolerskivor, som ju inte funkar för att stoppa markfukten att ta sig upp i luften, men det begränsar den lite iallafall tills jag tömt det rummet på grejer. Rivit ut taket i ett av rummen (kommer snart en uppdatering på det). Det fjärde rummet (där byggtoaletten är) ska jag gräva ut jordgolvet ifrån, då jag rivit taket. Har en avfuktare och en av tre byggfläktar som står och går nu, de andra två drar jag igång då jag fått ut plasten i alla rum.Då måste jag få tag på väteperoxid till trappan iallafall då. Får se hur det går 🙈
    Elin

Kommentera inlägget här: